Ajankohtaista.

Paperilehti edelleen suosituin

Lehteä luetaan edelleen ylivoimaisesti eniten paperille painettuna, vaikka sen rinnalle on tullut muita tapoja lukea sanoma- ja aikakauslehtiä. Tuoreen Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan lähes kaikki suomalaiset, 96 prosenttia, seuraavat viikon aikana jotain painettua lehteä.

Tutkimustulokset vuodelta 2011 osoittavat, että lukutavat muuttuvat hyvin hitaasti. Painettujen lehtien lukijamäärät ovat pysyneet viime vuodet melko tasaisina huolimatta nettilehtien lukemisen yleistymisestä. Painettujen sanomalehtien lukijamäärä laski 2,0 prosenttia edelliseen mittaukseen nähden.

Luetuimmat sanomalehdet olivat Helsingin Sanomat (905 000 lukijaa), Ilta-Sanomat (650 000), Iltalehti (585 000), Maaseudun Tulevaisuus (321 000), Aamulehti (306 000), Turun Sanomat (241 000), Kauppalehti (196 000), Kaleva (184 000), Keskisuomalainen (169 000) ja Savon Sanomat (150 000).

Kansallisesen Mediatutkimuksen mukaan suomalaiset lukevat keskimäärin kahta painettua sanomalehteä ja niiden liitettä.

Uudet kanavat monipuolistavat lukemista

KMT:ssä on selvitetty myös uusien lukukanavien osuutta lehtien lukemisesta. Suomalaisista 96 prosenttia on lukenut viikon aikana painettua lehteä, noin 60 prosenttia lehden aineistoa tietokoneella, joka kymmenes matkapuhelimella ja vajaa kaksi prosenttia lukulaitteella, sanoo TNS Gallupin yksikön johtaja Jukka Helske.

KMT-tutkimuksen kehittämiseen liittyvässä erillisselvityksessä tutkittiin lisäksi millaista lukeminen on eri lukukanavissa. Uutta on esimerkiksi lukemisen ketjuuntuminen niin, että saman lehden painettua ja sähköistä versiota luetaan pitkin päivää. Uutisotsikoita sekä juttujen tiivistelmiä päivitetään jatkuvasti ja kiinnostaviin aiheisiin perehdytään tarkemmin lukemalla maksullisia painettuja sekä sähköisiä aineistoja.

Digitaalisten lehtien lukemisen myötä lehden ajallinen ulottuvuus on laajentunut vuorokautta pidemmälle ajanjaksolle. Uusien välineiden avulla tietoa voidaan hakea kätevästi sähköisiä arkistoja selaamalla. Myös sosiaalisen median kautta vanhojen artikkeleiden jakaminen ja löytäminen on aikaisempaa helpompaa.

Kansallinen Mediatutkimus on lehtikustantajien Sanomalehtien Liiton, Aikakausmedian, Kärkimedia Oy:n ja Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton yhdessä päättämä ja Levikintarkastus Oy:n kautta tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen toteuttaja on TNS Gallup Oy.

KMT lukijatiedote maaliskuu 2012 (pdf) (266.2 KB)

Uutinen julkaistu Sanomalehtien Liiton sivuilla 1.3 2012